Sunday, April 12, 2015

Tiada "Mahkamah Tuntutan Kecil"

Saya telah dimarahi oleh seorang pengadu yang mendakwa diarah memfailkan tuntutan di "mahkamah tuntutan kecil" oleh pejabat buroh.
Setelah menyelidik dan nasihat guaman percuma seorang rakan, barulah saya tahu tiada mahkamah tuntutan kecil.
Tuntutan kecil adalah, iaitu tuntutan yang difailkan di mahkamah sibil dan akan didengar seorang majisteret.
Had tuntutan hingga RM5,000.00, itulah yang ditafsirkan di bawah aturan 93 Kaedah Mahkamah 2012 sebagai "tuntutan kecil"
Perwakilan peguam dilarang dan kos hanya RM100.00 jika ada.

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. assakamualaikum, saya pelajar sarjana muda undang-undang tahun 1, saya telah melihat blog tuan dan saya amat tertarik. sekarang saya dan kawan-kawan telah ditugaskan untuk draft kontrak. bagi subjek undang-undang kontrak. saya amat berharap dapat berjumpa tuan untuk temu ramah. dan jika tuan tidak keberatan, kami amat berharap pihak tuan dapat membantu kami. jasa baik tuan amatlah kami hargai.
    saya berharap pihak tuan dapat hubungi saya d email
    aqusofi@gmail.com untuk saya tahu cara bagaimana saya dapat hubungi tuan selepas ini.
    terima kasih. maaf atas gangguan ini.

    ReplyDelete