Tuesday, March 12, 2019

CUTI SAKIT BERBAYAR

Secara prinsip apabila seseorang bersetuju menjadi seorang 'pekerja' maka adalah tanggungjawab kontraktual untuknya hadir pada hari-hari yang telah ditetapkan oleh majikannya.

Ketidakhadiran pada hari-hari berkerja boleh berlaku dan majikan tidak boleh mengambil tindakan jika ketidakhadiran itu dibenarkan oleh suatu akta parlimen contohnya cuti sakit.

Cuti sakit berbayar diperuntukkan kepada pekerja terjadual, dengan mengambilkira tempoh perkhidmatan pekerja.

1) kurang 2 tahun, 14 hari.
2) 2 sehingga 5 tahun, 18 hari.
3) melebihi 5 tahun, 22 hari.

Ada yang mengistilahkan 14, 18 dan 22 ini sebagai CUTI SAKIT BIASA.

Sekiranya diwadkan 60 hari, maknanya jika ada kemasukan wad (admitted) dan ada keluar wad (discharged).

Walaubagaimanapun jumlah cuti sakit biasa dicampur cuti sakit hospitalisasi bolehlah sehingga 60 hari dalam SATU TAHUN KALENDAR sahaja tanpa persetujuan majikan.

Jika ada syarat perkhidmatan lain dalam bentuk perjanjian bersama, 'handbook' atau dalam surat lantikan bolehlah melebihkan dari mencampurkan dua cuti dengan maksima 60 hari itu.

Illustrasi :

i) Cuti sakit biasa.

Q yang baru berkhidmat 6 bulan diwadkan 10 hari, kemudian keluar wad dan doktor memberikannya cuti sakit biasa 14 hari. Sebelum diwadkan Q telah bercuti sakit 4 hari. 1 hari sakit perut, 1 hari sakit kepala, 1 hari demam dan 1 hari sakit tangan.

Cuti sakit berbayar Q hanya untuk 10 hari hospitalisasi dan 10 hari cuti sakit biasa kerana kelayakan 14 hari telah berkurangan akibat diambil 4 hari sebelum dia diwadkan.

ii) cuti sakit hospitalisasi

Pada hari Ahad, F menaiki motosikal untuk memancing di Sungai Kandis. F kemalangan teruk dan telah diwadkan selama 65 hari. Selepas keluar wad, doktor beri 22 hari lagi cuti sakit biasa.

F layak di bayar 60 hari cuti sakit sahaja, kerana had cuti sakit berbayar dalam tahun kalendar ialah 60 hari.

Cuti sakit biasa 22 hari pula telah habis bersama-sama 60 hari cuti sakit berbayar tadi, dengan alasan kedua cuti sakit hospitalisasi dan cuti sakit biasa jika dicampurkan hadnya 60 hari melainkan majikan dengan rendah hati setuju membayar.

Admin : Urusan cuti sakit berbayar ini rumit juga tapi asasnya ialah 'sakit'

No comments:

Post a Comment