Wednesday, March 13, 2019

HARI KELEPASAN/ CUTI UMUM (PUBLIC HOLIDAYS)

Sekiranya tiada akta parlimen yang mewajibkan majikan membenarkan pekerja tidak hadir berkerja pada cuti umum maka alasan merayakan Tahun Baru Cina, Aidilfitri atau Deepavali tidaklah boleh melepaskan pekerja dari tanggungjawab kontraktual untuk datang kerja pada hari-hari perayaan.

Akta Hari Kelepasan hanya memberikan kuasa untuk mengisytiharkan hari-hari tertentu sebagai hari kelepasan dan tidak menjangkaui hubungan majikan pekerja dan majikan atau sesuatu kontrak perkhidmatan atau kontrak pekerjaan.

Akta Kerja 1955 (akta 265) telah memberikan dari sejumlah cuti umum di negara ini, pekerja terjadual berhak menikmati hari perayaan bersama keluarga:

Lima hari wajib iaitu Hari Buruh, Keputeraan Yang Di Pertuan Agong, Hari Wilayah@Sultan@Raja@Gabenor, Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia.

Enam pilihan dari Aidilfitri, Aidiladha, Tahun Baru Cina, Deepavali, Thaipusam, Wesak dan selain lima wajib di atas.

Sebagai tambahan mana-mana cuti bola, menang kerusi Bangsa-bangsa Bersatu, menang pilihanraya yang diisytiharkan kerajaan persekutuan melalui menteri bertanggungjawab contohnya kemenangan PRU 14 oleh Pakatan Harapan yang lalu.

Secara umum seorang pekerja terjadual akan menikmati minima sebelas hari cuti umum berbayar.

No comments:

Post a Comment