Thursday, July 12, 2018

NOTIS DAN WAKTU KERJA : PENGURUSAN SUMBER MANUSIA

Antara perkara penting yang perlu diambil perhatian kepada mana-mana orang yang terlibat dalam pengurusan sumber manusia sektor swasta ialah tempoh notis penamatan dan waktu kerja.

Notis merujuk kepada makluman bertulis niat menamatkan suatu kontrak perkhidmatan atau bahasa mudah berhenti kerja.

Sementara itu waktu kerja merujuk kepada salah satu elemen kawalan majikan ke atas pekerja iaitu 'bila' kerja dilakukan meliputi hari-hari berkerja yang menyentuh isu cuti-cuti seperti cuti sakit, hari kelepasan hari rehat dan banyak lagi. Waktu kerja juga sebahagian elemen ini, ia akan menentukan adakah majikan perlu membayar lebih untuk kerja dilakukan melebihi waktu kerja normal.

Notis dan waktu kerja ini jika tidak difahami dan ditangani akan mengakibatkan pertambahan kos operasi tidak perlu yang merugikan syarikat bukan sahaja dari sudut kewangan malah imej syarikat secara am.

Had-had telah ditetapkan di bawah undang-undang berhubung waktu kerja. Secara umum Akta Kerja 1955(Akta 265) adalah wajib dipatuhi bagi majikan yang menggajikan pekerja di bawah Jadual Pertama akta berkenaan. Ia juga suatu panduan untuk pekerja-pekerja yang terkeluar jadual, dalam merundingkan terma-terma dan syarat-syarat perkhidmatan.

8 jam sehari dan 48 jam seminggu adalah antara had-had yang dinyatakan di bawah undang-undang. Jika mengikut urutan, bolehlah dinyatakan di bawah seksyen 60A, Akta Kerja 1955 (seksyen berkaitan waktu kerja) seorang pekerja hanya boleh berkerja 12 jam sehari, daripada tempoh 12 jam itu ia meliputi waktu kerja sebenar dianggap dilakukan, tempoh kelapangan (period of leisure) dan waktu kerja lebih masa. Ketiga-tiga ini tidak boleh melebihi 12 jam jika dicampurkan.

Waktu kerja sebenar dianggap dilakukan ini merujuk kepada 8 jam yang pekerja benar-benar di bawah kawalan majikan tanpa majikan perlu membayar bayaran lebihmasa. Kawalan majikan ini pula bukanlah dengan keadaan majikan sentiasa bersama pekerja, namun secara falasafahnya arahan-arahan majikan mestilah dilaksanakan dalam tempoh ini tanpa gagal.

Tempoh kelapangan pula merujuk kepada tempoh tidak kurang 30 minit di bawah seksyen 60A(1)(a) iaitu waktu rehat pekerja.

Tempoh 8 jam dan tempoh kelapangan itu jika dicampurkan pula adalah salah satu cara majikan menetapkan bila waktu kerja bermula dan berakhir dalam sehari. Tempoh masa (spread over period) ini dihadkan kepada sepuluh jam.

Maknanya majikan boleh menetapkan kerja 3 jam rehat 4 jam dan kemudian sambung kerja 3 jam lagi. Sebagai contoh, majikan boleh menetapkan waktu kerja bermula jam 9.00 pagi, rehat  12.00 tengahari hingga 4.00 petang dan masuk kerja semula jam 4.00 petang hingga 7.00 malam dan tiada bayaran lebihmasa untuk tempoh 9.00 pagi hingga 7.00 malam itu dengan syarat 12.00 tengahari hingga 4.00 petang (4 jam) itu pekerja memang mempunyai tempoh kelapangan (period of leisure) yang sebenar.

Soalan timbul adalah 4 jam tempoh kelapangan (period of leisure)/ waktu rehat itu dibayar, jawapanya ia termasuk dalam pakej waktu kerja tanpa bayaran lebihmasa meliputi tempoh masa (spread over period) sepuluh jam itu.

Kemudian timbul juga persoalan jika majikan menetapkan waktu kerja dari jam 9.00 pagi hingga 12.00 tengahari, waku rehat 12.00 tengahari hingga 1.00 petang kemudian disambung kerja hingga 6.00 petang.

Bolehkah terus memulakan kerja lebihmasa mulai jam 6.00 petang, tanpa mematuhi 60A(1)(a) iaitu kerja berterusan 5 jam, dalam kes ini 1.00 petang hingga 6.00 petang dan sambung dari 6.00 petang hingga 7.00 malam sudah menjadi 6 jam kerja berterusan.

Maka jawapannya ialah boleh, memandangkan pengecualian seksyen 60A(2) melibatkan pengecualian kepada semua syarat 60A(1) dengan syarat mana-mana keperluan 60A(2) dipatuhi. Jika tidak dapat mematuhi 60A(2) maka majikan masih tertakluk kepada perlanggaran undang-undang.

No comments:

Post a Comment